The first day in Korea

Okay you guys... where do I begin?

 

De senaste tre dagarna har varit så händelserika, my mind is blown.

 

Jag åkte på onsdagsmorgon, och jag var så tom i huvudet så jag hade inte riktigt tid att vara nervös innan för att det kändes för overkligt. Jag, som aldrig har flugit själv och som är livrädd för allt som heter flygplan, ska flyga till andra sidan jorden (och byta plan tre gånger dessutom) för att komma till Sydkorea. Näe, det händer liksom bara inte. Eller jo, det gjorde det ju men ni fattar vad jag menar.

 

På första planet satt jag själv, och jag tror att jag insåg att jag faktiskt skulle lämna Sverige när planet lyfte. Jag grät i sådär en timme, lite diskret (Inte egentligen). Jag tänkte på när en av mina bästa vänner, Sofie, åkte med mig till Kreta och försökte få mig att tänka på annat under starten så hon började prata om hur mycket hon ville ha havregrynsgröt. Jag vet inte, med det blev bara för mycket i den stunden.

 

I alla fall, när jag var framme i Paris (det såg så SJUKT stort ut från planet) så hade jag fyra och en halv timmes väntan innan jag skulle på nästa flyg till Seoul. Det kändes helkonstigt att gå runt själv, och väldigt läskigt. Måste bara nämna att Paris flygplats badrum är awesome!
Jag försökte leta mig runt till min gate, och det tog ungefär 45 minuter, för man var tvungen att åka buss och gå igenom en massa säkerhetskontroller och så vidare. Väl vid min gate så satte jag mig ner och försökte att få kontakt med min familj eftersom att jag hade gratis internet i en halvtimme, så jag satt och smsade lite med dem för att säga att allting var bra.
Jag skämtar inte när jag säger att var annan person jag såg var asiat. Jag vet att jag borde vänja mig eftersom att jag bor i Sydkorea, men jag blev så himla nervös, haha!

 

På planet till Seoul hade jag en relativt dålig plats. Sätet precis vid vingen så jag var tvungen att lägga upp mina stora väskor i ett utrymme längre bort så att jag självklart behövde gå förbi typ halva Koreas befolkning, som stirrade som att jag hade två huvuden, för att få tag på dem. Min plats var inpressat i ett hörn, så det var inte gott om plats heller, men efter fem timmar så spelade det ingen speciell roll längre. Flygresan, som var på 10,5 timmar, kändes faktiskt inte så extremt lång som jag trodde att den skulle kännas. Jag sov nästan under starten (försökte tänka glada tankar), och efter det så fick vi mat. Sedan lyssnade jag på musik, försökte sova, kollade på film, gick runt lite och fikade. Alla hade varsin TV på flyget, lyxigt värre, och jag valde att kolla på ”Mulan” och ”A werewolf boy”. Wow säger jag bara. Har ni inte sett ”A werewolf boy” ännu- gör det! Den är så bra, och sorglig! Jag satt och försökte hålla in tårarna i en timme efteråt. Se den inte om ni är på bra humör because you will cry, and if you dont; I don't know what you are.

 

Planet var väldigt försenat till Seoul, så när jag kom ut så blev jag skyndad iväg till planet som skulle till Busan. Det var väldigt ont om tid, så jag fick springa. I trettio graders värme. I jeans och boots. Ugh. När jag sprang genom flygplatsen, som aldrig verkade ta slut, så såg jag ett Hello Kitty café! Trodde jag skulle dö av söthet! Åh, jag ville så gärna stanna och ta kort men då hade jag missat flyget.

(alla bilder tagna från Google) Såg en bild där kpop idolen Jaejoong var där, woah. 


Flyget till Busan gick bra, reagerade knappt när vi lyfte, kollade till och med ut genom fönstret. I guess that's what lack of sleep do to you.

Mitt bagage hade tydligen blivit kvar i Paris av någon anledning, så jag klev ut i väntsalen med bara handbagage och där jag ser jag en familj kvar, alla andra hade redan hunnit iväg, med en skylt där det står ”WELCOME SOFIA!”

Bilden är inte så smickrande, but bear in mind that I had been on a plane for around 14 hours!! 

Det var en sådan underbar känsla att vara framme, min värdmamma Kim Jinsook kramade om mig och frågade om allt hade gått bra. Min värdpappa och deras äldsta dotter hälsade också på mig, och de såg alla så glada ut! Vi tog några kort och sedan begav vi oss ut i värmen. I kid you not när jag säger att det var som att andas in vatten. Jag har aldrig varit med om en sådan värme och luftfuktighet, helt insane.
Vi åkte hem, och jag satt med näsan klistrad mot fönsterrutan och var helt fascinerad över alla höga byggnader och människor. iul (det är ungefär så man uttalar hennes namn), min värdsyster, pratade mycket med mig i bilen och hon var extremt trevlig. Hon ska bara vara här under veckan, sedan ska hon tillbaka till Seoul för att plugga.

 

Familjens lägenhetshus är HÖGT. Hela 24 våningar, och vi bor på våning 23. Utsikten härifrån är så vacker, man ser ut över en stor del av Busan, man ser skolor, ett stort idrottsstadium, massor med skog och höga berg. Lägenheten är också jättefin, den är stor och fint inredd. Mitt rum är charmigt, och jag har en hel bokhylla full med Manwha (Koreansk manga) som iul köpte för flera år sedan. Jag har också en egen balkong där jag har suttit de senaste kvällarna.

Första måltiden:

Första dagen fick jag smaka på Bibimbap (googla det) tillsammans med hemmagjord Kimchi, Téa som smakar som vatten men som sägs vara bra för synen, tofu (inte min favorit), tomater med mozzarella och sallad. Bibimbap var rätt gott, det var tonfisk i, vilket jag aldrig har ätit och hatat tanken på att göra, men jag åt det och det var rätt okej. Åtminstone när det var blandat med det andra!

Bibimbap kan innehålla olika saker, men den jag åt såg ungefär ut såhär.

Till middag beställde vi hem koreansk friterad kyckling och oh.my.god. Alla Kpop fans som läser detta; nu förstår jag varför Onew älskar kyckling så mycket! Himmelriket~

En tjej, Gina (hennes engelska namn), som bor i samma hus som oss, och som går i samma skola som mig hälsade på under kvällen. Hon var jättetrevlig, och det första hon sa var ”Oh, you're so tall!” på vilket jag inte visste vad jag skulle svara. Tack? Jag vet inte. I alla fall så satt vi och pratade en bra stund, fick reda på att hon älskar Kpop så det blev liksom instant friendship, haha.

 

 

Sov inte mycket den natten, det var fortfarande 32 grader varmt ute, och trots att jag hade en fläkt så svettades jag som en gris. I korea finns det en sägnen att man inte ska ha på en fläkt i ett rum med stängd dörr medan man sover. Min värdmamma sa till mig att inte ha på fläkten för länge på natten för att det var farligt. Farligt eller inte, jag höll på att dö av värme så jag hade på den i alla fall.  

Ska lägga upp inlägg om de andra dagarna med, med fler bilder,  men är för trött för att fortsätta idag! 

Dagens K-music! 

F(x) - Rum Pum Pum Pum ♥

 
안녕히 주무세요! ^^

Kommentarer
mamma säger:

Hej gummsan! jag tyckte att det inte var så lätt att veta hur man skulle komma in men det kanske bara är jag...årgång 45...fniss

2013-08-25 | 00:25:32
Bloggadress: http://escapetocrete.org
mamma säger:

Vilka bilder på maten, blir faktiskt riktigt hungrig

2013-08-25 | 00:27:39
Bloggadress: http://escapetocrete.org
Anna säger:

Ååh, nu blir jag ju avundsjuk! <3 är glad att du trivs och har det bra, hoppas nu att skolan funkar för dig med! ;D

2013-08-25 | 22:04:09
mamma säger:

Hej gumsan!
Igår läste jag upp allt du skrivit i bloggen för mormor i telefonen och hon skrattade hjärtligt många ggr nu väntar vi på ytterligare inlägg.

Många kramar från oss

2013-08-26 | 09:27:29
Bloggadress: http://escapetocrete.org
mamma säger:

Varför skriver du aldrig något....snyft!

2013-08-26 | 10:13:54
Bloggadress: http://escapetocrete.org
hanna säger:

kan du inte lägga upp bilder på lägenheten du bor i? :)

2013-08-27 | 21:35:57
mamma säger:

Saknar dig

2013-08-28 | 09:46:56
Bloggadress: http://escapetocrete.org
smilla säger:

hej sofia jag känner dig du känner min mormor bit... jag är 10 år och jag tycker det är jätte kil att kolla och läsa vad du skriver kan du snälla försöka skriva lite oftare det är säkert lite svårt att hinna men det skulle vara kul om du bara skrev typ hej eller skriva varför du inte hinner blogga så du bara vet hejdå kram smilla ; )

2013-08-28 | 21:58:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback